O2Určitě už víte, že se naše škola zapojila do projektu O2 Chytrá škola v letošním roce a snaží pomocí něj posílit podporu znalostí z mediálního prostředí průřezově ve všech ročnících 2.stupně v různých předmětech – českým jazykem počínaje, přes občanskou výchovu, svět v souvislostech, dějepis až po informatiku. Zatím jsme s dětmi probrali témata autorských práv, fake news/hoaxů, podívali jsme se do mediálního bludiště a rozklíčovali pojmy soukromá a veřejná televize, koncesionář a také slova reklama, product placement a nebo virální video. Také jsme měli možnost zapojit se do velice zajímaví a přínosné debaty o dogitální stopě, kterou každý z nás ve virtuálním světe zanechává (ať chce nebo ne!).

Děti si mohly prakticky na ukázkových příkladech a textech vyzkoušet, jaké jsou jejich znalosti o tématech a potom si s učiteli vše důkladně a postupně rozebrali a ukázali si, na co dávat pozor a jak se orientovat ve médií. Zeptali jsme se také několika pedagogů, kteří s dětmi tyto hodiny absolvovali, jak hodnotí práci dětí a hlavně přínosnost témat. Zde jsou jejich reakce na téma Reklama.

Mgr. Pavla Charvátová:
Téma reklama mají děti poměrně dobře navozené, dokáží se orientovat ve viditelné reklamě (venkovní, televizní, radiové a novinové), pokud je jasně označena jako reklamní sdělení a nebo je umístěna na reklamních nosičích. Pokud je šikovně schována v textu článku, který se snaží vypadat odborně, pak mají některé děti obtíže s pochopením, že jde také o reklamu. Na sociálních sítích si děti uvědomují, že reklama se určitě objevuje i tam, byly schopné uvést několik markantních příkladů (youtuber oblečený ve značkovém oděvu atd.), ale skryté reklamy jako je product placement a nebo reklama neoznačená pro ně byly novinkou. Téma jsme si ukázali na konkrétních příkladech na internetu, na virálních videích a videích na sociálních sítích a hledali jsme skryté značky a relamu v nich. Vhodně jsme tímto tématem navázali i na proběhlou přednášku Digitální stopa, připomněli jsme si, jak marketéři cílí na naše zvyky a záliby prostřednictvím naší internetové historie s ukázali jsme si, jak a kde se například mažou tzv. coubory coikies. Děti práce bavila a po skončení tématu měly rozhodně mnohem více znalostí o tom, kde všude na ně reklama číhá.

Mgr. Radka Limprechtová:
V návaznosti na téma Digitální stopa jsme se v 6.třídě dostali plynule k reklamě a působení reklamy na nás, uživatele – spotřebitele.
Žáci se pokusili zmapovat, kde všude se s reklamou setkávají. Jak na ně působí a položili si otázku, jestli je reklama ovlivňuje. Nejvíce vlastních zážitků vyprávěli s letáky do nejrůznějších obchodů. Vyjmenovali alespoň 5 nejrůznějších důvodů, proč obchody reklamní letáky vydávají. Uměli vysvětlit, jak reklama funguje na jednotlivé lidi. Nasimulovali situaci, kdy stojí před regálem s 6 nejrůznějšími pracími prášky, a pak zdůvodňovali, který prášek si vyberou a který ne.  Sdělovali si své zkušenosti s reklamou, hodnotili je z hlediska vtipnosti x hlouposti. A hledali důvody, proč si jednotlivé reklamy dokázali zapamatovat. Reklamy, jež jim přišly příšerné, si zapamatovali skoro nejlépe.
Navazovali jsme pracovním listem a snažili se rozčlenit reklamy – podle toho, jak mají přesvědčovat – logos, ethos, pathos, děti jmenovaly konkrétní reklamy a způsob přesvědčování.
Nejsložitější problematika s reklamou je na internetu. Žáci sami vidí reklamu na internetu jako vlezlou a obtěžující – hlavně na vyskakovacích oknech a při scrollování obrazovky. Ale u youtuberů ji berou jako běžnou součást a ani ji nevnímají jako reklamu. Ve zprávách na vyhledávačích mezi články se dětem reklama velmi ztrácí, a tak jsme ji společně vyhledávali na seznam.cz, pozorovali jsme četnost a druh. Pomohla nám přednáška Digitální stopa a najednou dětem bylo zřejmé, proč se stále objevuje obdobná reklama. Sami žáci pak sdělovali své zkušenosti s reklamou a nákupy před Vánoci.
V poslední části jsme se zabývali product placementem ve filmech. Vysvětlili jsme si, proč se v pořadech reklamy objevují. Žáci následně jmenovali filmy, v nichž se setkali s reklamou na nápoje, značky aut, mobilní operátory a nejrůznější potraviny.
Nejdůležitějším bodem je stále přemýšlet o tom, co nám chce prodejce vnutit, nabídnout, ukázat v lepším světle. Pokud si žáci budou uvědomovat, jaký účel reklama má, nenechají se snadno v životě obalamutit.

Bc. Petra Kučerová:
V úvodu tématu, kdy jsme se měli zabývat reklamou v médiích, zhlédli žáci 6. B krátké video na youtube, v kterém mladičká youtuberka a její ještě mladší kolega hodnotili různé druhy pochutin, které společně konzumovali. Téma žáci dopředu neznali a podle toho, co viděli, ho měli sami odvodit.
Jejich reakce a odpověď byla okamžitá, ihned poznali, že viděli reklamu, podle čeho ji poznali, k čemu měla sloužit, a sami velmi rychle dávali spoustu příkladů toho, kde se s reklamou mohou setkat. Debata byla velmi živá, žáci porovnávali reklamu ve veřejnoprávních médiích s médii soukromými, nešetřili příklady, kde se oni sami s reklamou setkali. Někteří si samostatně bez nutnosti nápovědy vzpomněli na znalosti z předešlých lekcí a byli schopni ostatním vysvětlit, proč soukromé televize potřebují více reklamy, než je tomu u televize veřejnoprávní, pamatovali si např. pojem koncesionář
a koncesionářský poplatek.
Ani pojmy product placement nebo virální video nebyly některým žákům neznámé, a tak se téma stalo vlastně průběžným sdílením vlastních zkušeností a znalostí s přidáním nových. A snad přispělo k tomu, že budou napříště přistupovat k reklamě s jistou dávkou obezřetnosti a rozvahy.

PCH