O2I v osmém ročníku jsme se v rámci projektu O2 Chytrá škola (rozšíření povědomí o mediálním světě a jeho úskalích) podívali na téma reklama. A to v návaznosti na téma Digitální stopa, které nám představil odborník na kyberprostor pan Roman Kohout. Jak působí reklama na nás, uživatele – spotřebitele? To byla otázka, kterou si položili osmáci hned v úvodu celého tématu.

Cílem bylo připravit se na napsání domácí práce - úvahy na téma reklama. V první fázi jsme si vymezili pojem reklama, jaké jsou typy, co vše o reklamách víme, kde se s nimi setkáváme a jak na nás působí. Žáci měli možnost se vyjádřit a krátce diskutovat. Na základě myšlenkové mapy jsme s žáky stanovili otázky, které by bylo vhodné vzhledem k tématu zodpovědět, abychom naplnili úvahu. Nahlíželi jsme z nejrůznějších úhlů pohledu a hledali klady a zápory. Téma jsme ukončili zadáním práce – úvaha. Na další setkání žáci přinesli zpracované úvahy. Společně jsme vybrané přečetli a  zhodnotili jednak dodržení kritérií, tak i zpracování. Téma v dětech rezonovalo a u některých vyvolalo zajímavé otázky a nevšední nápady. Pro ilustraci dokládáme 3 dětské práce – žáci 8.třídy.

Reklama

Ahoj, dneska jsem přišla napsat něco o reklamách. Trochu se nad nimi zamyslet a možná i zafilozofovat. První jsem si položila otázku, co je to vůbec reklama? Myslím si, že reklama je všechno, co se mi snaží podstrčit, abych si tu věc chtěla koupit. Do reklamy se podle mě počítá i vykřikování a vychvalování svého stánku. Tedy cokoli za účelem přilákat někoho na něco.
Podle mého názoru jsou reklamy do jisté míry v pořádku. Kdyby reklamy nebyly, nedozvěděli bychom se spoustu zajímavých věcí. Jako například co nového vynalezli v různých zemích, nebo že vznikla nějaká nová voňavka. Reklamy jsou svým způsobem zajímavý zdroj informací. Ale na druhou stranu, kdyby reklamy nebyly, byl by klid od hrozného Alzáka nebo od Patrika Hezuckého a dalších. I když, bez reklam by nemohla existovat ani spousta velmi záživných seriálů – Ulice, Ordinace.
Přemýšlela jsem nad tím, jestli moji rodiče vnímají reklamu stejně jako já. Asi ne. Bohužel jim ale do hlavy nelze nahlédnout. A co třeba babička nebo jiní staří lidé, jak vnímají reklamu oni? Nejspíše je z těch všech reklam bolí hlava. Moje babička vždy, když naskočí reklama, tak přepne na jiný program. A když pak na něm začne reklama, přepne zpátky. Sleduje tak dva pořady najednou.
Potom jsou ale reklamy, které jsou určené nebo mířené na jiné věkové kategorie. Dám příklad. Reklama na panenku Ami – pro děti by vypadala asi takhle: „Koukněte na ta očka, jak mrkají.  Dokonce i papá, můžete ji i vykoupat. Jé, neplakej malá!“  A pro dospělé asi takto: „Tento produkt Amy zaručeně zabaví vaše děti minimálně na 1 hodinu a vy se tak můžete věnovat sami sobě.“
 Proč vůbec reklamy existují? No, protože kdybych se nesnažila, aby se můj produkt zalíbil více lidem než produkt konkurence, tak bych zbankrotovala. Já osobně mám asi nejradši reklamy vtipné nebo se zajímavým příběhem. Reklamy odjakživa patří k lidstvu, takže je zbytečné se snažit je zrušit. Bez reklam by neexistovala spousta organizací nebo firem. Tak si dál užívejte uřvané Alzáky, Pribiňáčky, Pauly. A nezapomeňte, ty nejlepší songy jsou právě z reklam.  (JP 8.tř)

Reklama 


Co to je reklama a k čemu slouží? Reklama obvykle propaguje určitý produkt, film, seriál. Jejich tvůrci chtějí, aby jejich produkt zaujal natolik, abyste si ho koupili. Reklamy bývají „chytlavé“ a někdy až „otravné“. Reklamy se nevyskytují jen v televizi, ale i v novinách, časopisech, rádiích, nebo na sociálních sítích. Jsou všude, i když o nich někdy ani nevíme.
 Proč vůbec jsou? No, lidi na reklamách vydělávají, obzvláště na sociálních sítích.  Můj osobní názor na ně je takový, že se někdy hodí upřímná reklama, kde ten člověk řekne opravdu pravdivý názor na produkt a proč tu věc používá.  Ale reklamy typu: „Je to super“, i když to tomu dotyčnému ve skutečnosti nevyhovuje, je celkem k ničemu, a lidi pak propagují něco, čemu sami nevěří, jen že za to dostali zaplaceno.
 Na reklamy má každý svůj názor. Někomu přijdou užitečné a jinému ne. A tak to je, a tak to vždy bude. Bude to tak se vším, co vás v životě čeká. Hlavně nikdy nikomu neberte jeho názory a věc, kdy vám k tomu řekne rozumné argumenty.  (AP 8.tř)

Reklama


Reklama byla vyvinuta proto, aby si lidé daný produkt koupili. Ale postupem času se trochu účel změnil. Cílem je získat i povědomí o dané společnosti a dát přednost tomu jednomu produktu před ostatními.
Reklamy jsou všude – v novinách, televizi, v aplikacích. Reklamy občas zachází možná až moc daleko.
Podle mě jsou 3 typy reklam.
Informativní – zde jde o to, že reklama představí novinky, aby to vypadalo, že firma je inovativní a jde s dobou.
Otravné – zde jde o to, že se reklama snaží být otravná a vlezlá. Takže Pozemšťané, až si budete říkat, že nic nepotřebujete koupit, tak zaručeně potřebujete a víte, kam jít.
Dojemné – nejčastěji mířené na matky. Srdceryvné scény - no nekupte to. (ŠP. 8.tř)

PCH a RL