V 6. i 8.ročnících jsme si vyzkoušeli pravidla pasní přímé řeči. Nejprve jsme si stručně shrnuli základní typy přímé řeči a popsali, co je to uvozovací věta a ukázali si názorně, jak pracovat s uvozovkami a diakritickými znaménky a pak jsme si na jednoduchém dialogu mezi žáky vyzkoušeli napsat krátký rozhovor za použití přímé řeči. Dalším krokem potom bylo postoupit od tradičního rozhovoru k nápaditému, fantasknímu a neotřelému dialogu či příběhu s přímou řečí. Na práci dostaly děti čas celý týden, mohly si svůj příběh promyslet, vyladit. A přímou řeč zvládly opravdu bezvadně!
Ptáte se, o co jde?
O knížky, o čtení, ale hlavně o pomoc těm, kdo to nejvíc potřebují. Cílem organizátorů tohoto projektu je spojit potěšení ze čtení s radostí z pomoci druhým. Takže si představte, že Zabiják obdaroval Armádu spásy a Doktor Živago uzdravil indiány….ano, jde o názvy slavných knih, nebojte se! Každá knížka sbírá kredity díky vašemu čtení a peníze pak pomáhají tam, kde je to potřeba.
Jako každý rok, tak i letos k nám přišel Mikuláš s andělem a čertem. Tentokrát nás navštívili v nové školní jídelně, kde děti odměnili balíčkem dobrot. Atmosféra byla lehce napjatá. V očích dětí se střídaly pocity respektu, těšení se, radosti, obav z tajemného, ale i štěstí. Některé se držely stranou, ale našly se i ty, které Mikuláše, čerta a andílka objímaly. Jejich návštěva nám odstartovala adventní čas, který máme všichni tak rádi. Rozsvítili jsme vánoční stromeček, který naposledy svítil ve staré jídelně. Takže vše, jak má být. Chtěla bych velmi poděkovat davelským hasičům za zapůjčení kostýmů, protože bez nich by překvapení pro děti nebylo možné. Krásný adventní čas všem. J.Potužníková
Na naší škole proběhl v listopadových dnech 47.ročník školního kola Olympiády v českém jazyce. Do startovních bloků našeho olympijského závodu se připravili žáci 9.třídy a zástupci 8.A i 8.B. Mozkové závity nastartovány, všichni plni očekávání a obav zároveň, aby na překážkové dráze nezakopli nejen o tvrdé nebo měkké i, ale co víc, aby se neztratili v labyrintu vět a našli správnou cestu do cíle. Druhá část našeho klání spočívá ve vypracování nápadité slohové práce na zadané téma. Nehledět nalevo, nehledět napravo a psát rychlostí blesku, a ještě k tomu vtipně, neotřele a také pravopisně správně. Po doběhnutí do cílové pásky si všichni olympionici oddychli a zde již vidíme výsledkovou listinu.
Dějepisná olympiáda letos slavila již 50. narozeniny a její tematické zaměření bylo: „Labyrintem barokního světa“ (1556 – 1781)
Jsme rádi, že se mohla konat a že se ji dokonce podařilo napsat rukou a perem (nikoli barokním brkem) ve škole, díky návratu žáků do lavic.
Popravdě řečeno nás nezaskočil ani výběr zaměření, protože 400. výročí bitvy na Bílé hoře a 350. výročí úmrtí J. A. Komenského v první listopadové dekádě, vybízel se do tohoto období s žáky více ponořit. Velká chvála patří i České televizi, především webové stránce ČT edu, které přinesla mnoha krásných pořadů a dokumentů tak užitečných v distanční výuce.
Jak asi víte, naše škola má k dispozici kromě jiného také prostor keramické dílny s vypalovací pecí, ve které se konají volnočasové aktivity dětí. Posledních několik měsíců bohužel žádné kroužky nemůžeme realizovat, a tak nám přišlo líto, že dílna není využitá. Vymysleli jsme si tedy s žáky osmého ročníku malý projekt, v rámci kterého jsme se už začali chystat na Vánoce. Děti si vyzkoušely práci s hlínou a začaly vyrábět jednoduché talíře, podšálky, podložky a jiné nápadité, ale zvládnutelné produkty. Použili jsme metodu obtisku zajímavých přírodních materiálů.
Přinášíme další nálož příběhů, které se parádně popraly s těžkou garmatikou podstatných jmen, která označují párové lidské/zvířecí orgány J. Jak už víte, čeština je v mnoha směrech záludná a plná výjimek a připravuje si pro nás nečekané výzvy. Už jsme vás seznámili s tím, jak se to s těmi slovy oko, ucho, ruka, noha má. Když jsou to lidské nebo zvířecí orgány (tedy živé části těla), tak mají jiné koncovky skloňování, než když jsou to neživé věci, jako třeba ručičky hodinek, ucha hrnečků, nohy stolu atd….