V osmých ročnících jsme se seznámili s absurdní literaturou, poezií nonsensu a specifickým literárním útvarem zvaným „limerik“. A co to je? „Limerik je výbuch smíchu, kterým se jazyk aspoň na chvíli osvobozuje ze svěrací kazajky přísné logiky. Podle jedné teorie prý limerik vymysleli angličtí námořníci, kteří procestovali celý svět, spatřili věci nevídané a v přístavních krčmách se bavili tím, že svá dobrodružství řádně opepřili fantazií, aby se navzájem trumfovali a hlavně, aby ohromili suchozemské pecivály. Ale poněvadž prý nejpraštěnější říkanky vymýšleli mořští vlci v irském Limericku, pojmenování bylo na světě.“ (Z knížky Jiřího Žáčka „ 99 dědečků a 1 babička“.)
Logická olympiáda je soutěž pořádaná Mensou České republiky a je založena na logických úlohách a určena pro všechny žáky základní školy – od prvňáčků po deváťáky. Nejedná o znalostní soutěž, ale o soutěž rozvíjející především schopnost samostatného logického uvažování. Soutěžící se musí do konce září, tj. do 30. 9., registrovat svým emailem na stránkách https://www.logickaolympiada.cz/vstup_pro_zaky/ .
Máme za sebou poslední téma mediální gramotnosti, které jsme s davelskými žáky chtěli probrat, ukázat jim úskalí a záludnosti médií. Podívali jsme se na zoubek mediálním stereotypům, každý ročník zvlášť prošel formou diskuze, hry a zážitkové pedagogiky toto zajímavé téma. Základní forma práce s cílovou skupinou je elicitace znalostí o daném tématu, případně brainstorming na dané téma, dále představení tématu prostřednictvím připravených materiálů portálu Chytrá škola (videa, infoletáky, příklady k práci), následně formou diskuze a hry rozvinutí tématu a aktivní zapojení žáků do debaty a akce. Zaměřit jsme se chtěli zejména na využití soft skills žáků, a to na: týmovou práci-vedení týmu vs. podřízení se leadrovi, kreativní myšlení, předvídavost, asertivní jednání v kontextu schopnosti sebereflexe a zpětné vazby, samostatnost a empatii, strategii a koncepční práci, dále na podporu rozhodovacích procesů, myšlení podle analgií, spojování znalostí, konstruktivní kritiku, osobní efektivitu, práci v různě početných skupinách a kolektivní spolupráci. To vše jsme zvládli, děti si témata a práci na nich užili a teď naposledy odcházeli se zajímavými poznatky o tom, co vše je stereotyp a jakým mediálním stereotypům podléháme.